Jumaat, 11 Mei 2012

Luka yang tiada terasa


Kegilaan Zulaikha terhadap ketampanan Nabi Yusuf a.s. sudah tersebar. Namun ketampanan itu hanya dalam gambaran pemikiran mereka sahaja.

Mereka dijemput dalam jamuan Zulaikha dan diberi setiap seorang sebilah pisau untuk mengoyak buah ditangan mereka. Apabila Zulaikha memanggil Nabi Yusuf a.s. keluar dihadapan mereka, mereka semua terpaku kerana ketampanan Nabi Yusuf a.s. benar-benar dilihat dihadapan mata, bukan lagi cerita sehingga tidak sedar dan terasa sakit ketika menghiris tangan mereka sendiri. 



Begitulah kehidupan...
 
Ramai yang terasa pedih dalam kehidupan kerana pengenalan mereka pada Allah hanya dalam bentuk pemikiran. Justeru itu, pengenalan ilmu kalam sahaja tidak cukup dalam mengenal Allah, tetapi wajib mencapai Makrifat dalam Qalbi sehingga benar merasai dan menyaksikan dengan matahati akan sifat Keindahan, Kesempurnaan, Kebesaran dan Cinta Allah.

Segala kelukaan tidak terasa lagi. Jiwanya hanya sibuk dengan keasyikan bersama dengan KekasihNya yang telah memperlihatkan keindahanNya. Semuanya kini dipandang indah apabila melihat disebalik segala kejadian kehidupannya, datang dari KekasihNya yang sedang memberi CintaNya. 


Hanya yang sedang bercinta sahaja dapat memahami bahasa Cinta


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...